maanantai 23. toukokuuta 2011

Automaatti - voi hiton hitto!

Nyt pitää purkautua. Mulla on ihan paikallinen ongelma. Koskettaa (vaan) muutamia satojatuhansia ihmisiä. Jatkossa lähennellään jo puolta miljoonaa, ellei enemmänkin. Matkustajaa. Kunhan ne saa tonne Espoon puolelle omat raiteet.
Se on toi metro. Stadin julkisista menopeleistä niiiin numero yksi. Jämpti ja nopea. Harvoin viivytyksiä. Mitä nyt joskus sattuu havereita. Tekniikka pettää tai joku päättää päivänsä metron etupuskuriin. Mut nekään ei kauaa viivytä matkan tekoa. Porukat, korjaajat ja sotkujen siivoojat on tosi ammattilaisia. Palauttavat metron aikatauluihinsa nopeasti. Ja taas mennään niinkuin ei mitään.

Käytän tätä julkisen liikenteen helmeä päivittäin. Useitakin kertoja päivässä. Niin et uskon olevani oikein pätevä sanomaan muutaman sanan metron automatisoimisesta.

Siis oikeesti, kuvitelkaa. Joskus vuonna 2014 olis tarkotus, et noi metrot kulkee ihan ittekseen. Tietsika ohjauksessa.... Kun mä ekan kerran kuulin siitä jokunen vuosi sitten, sanoin himassa, et nyt tuli muutto. Sellaseen mestaan tääl kaupungissa, ettei tartte metroon päin enää vilkastakkaan. Arvaatte. Ei mua kukaan kuunnellu. Heikkohermoseksi nimiteltiin. Hyväntahtoiset pään puistelut kaupan päälle. Tää hymisiä ajelee duunimatkansa autolla. Siel ei ole kuskeista huolta. Kunhan pitää ittensä kuosissa. Ja kattoo ympärilleen.

En mä lannistunut. Yhteys kaupunginvaltuutettuun. Saakelin saakeli, minkä teitte siel valtuustossa. Tollasta surmanloukkua kannatatte ja pistätte nykyiset metrokuskit kilometritehtaalle. Jotain kadunlakaisulaitteita ajeleen. Tai puistojen nurtsia leikkurilla tasotteleen.
Ihminen tarttee kuskikseen toisen ihmisen. Ei mitään konetta.
Arvaatte tänkin. Ei mua kuunneltu. Tai noh, sanotaan tän valtuutetun kunniaksi, et koulut on käyty. Annetaan puhujalle vaikutelta, et sua kuunnellaan. Mut kattokaas, kun ne päätökset jo tehtiin. Perusteluina säästöt, mitä automaatti metro tuo mukanaan. Junat voivat olla lyhyempiä ja niiden vuorovälit saadaan lyhyemmiksi. Kun ei ole ihminen riesana. Metroja ohjaamassa. Jatkossa uudet laituritkin voidaan rakentaa lyhyemmiksi. Säästyy betonia ja muita rakennustarpeita. Höh-höh!
Täs kohtaa oli sanottava herra valtuutetulle, et noinko teidät päättäjät aivopestiin? Montako Lapin reissua / ulkomaan matkaa / kabinetti illallista Siemensin porukat tarjos? Juu, ei se tästä purnaamisesta oikein tykänny, mut kohteliaasti kuunteli.

Kattokaas kun mä en taaskaan ymmärrä. Mä en kerta kaikkiaan hiffaa, missä ja minkälaiset ne säästöt ihan oikeesti on. Kun automatisoinnin kokonaiskustannukset hipoo sataa miljoonaa euroa! Jummi, kyl meil hei rahaa ainakin on!! Tolla summalla maksais nykyisten metrokuskien palkat viimeiseen tappiin asti. Uusis ja korjailis kalustoa ja muuta tarpeellista.
Näitä automatic metroja varten tarvitaan automatic laituriportit. Sellaset lasiset viritelmät, joiden tehtävänä on estää porukoiden tunkeminen metron ovien väliin, silloin kun metro lähtee. Ihmisillä on helkkarin huono tapa tällätä ittensä sulkeutuvien ovien väliin. Jotkut ovat kehittäneet siitä oikein urheilulajin. Rinnat rottingilla ja hauikset pinkeinä vääntävät metron ovet levälleen.
Portit tarvitaan sit kun ei ole sitä ihmistä kattomas sivupeiliin, et rimpuileeko siel ovissa joku hätänen. Nää laituri ovet on sellaset 20 % tosta kokonaispotista. Ei nekään mitään halpoja helyjä ole. Yhteensä näit ovia asennetaan eri asemille reilut 400 kpl.

Mut hei tää laituri ovi juttu ei ookaan mikään niin kovin selvä juttu. Viime kesänä aloitettiin Vuosaaren metriksellä kaupunkiin päin lähtevälle laiturin puoliskalle ovien rakentaminen. Oli kattokaas tarkoitus talvi seurata, miten ovien mekanismit kestää tuiskut ja tuulet. Kylmät kelit.
Onks siit tullut mitään valmista...? Ei oo.
Kohta puoliin vuos on Vuokin asemalla vaan toinen laiturin puolikas ollut käytössä. Toisella puolella ne toimimattomat ovet. Helkkarinmoinen ruljanssi metron tuleminen ja lähteminen. Mä kerron.
Metro tulee keskustasta. Porukat ulos junasta. Vartijat tsekkaa kaikki vaunut, sulkee ovet. Juna menee kääntö raiteelle. Vielä vähän oottelua siin laiturilla ja sit tulee juna, johan saat mennä sisään. Ja tää toistuu sellasen 8-10 minsan välein. Joka ikinen päivä.
Tästä talvesta on opittu, et yhdelläkin laituripuoliskalla pärjätään. Ei tarttis oviakaan niin paljon pystytellä... Ja vartijat pysyy lämpösinä. Ei tartte polkee jo katuojassa olevia, niinkus niiden pahoihin tapoihin toisinaan kuuluu.

No mikäs on estänyt ovitestausta? Sellanen pikku probleemos, et ne ovet on sekundaa. Eivät täsmää meidän metrojen kanssa. Euroopassa kun metrot ovat eri mallisia, selittää Siemensin edustaja. Juma! Sadan miljoonan kaupat, eikä tavaran toimittajalle tuu mieleen tsekata ostajan ajopelejä. Ovien ja metron väliin jää sen verta iso hole, et joku sinne kuitenkin putoo. Varsinkin, jos metron oviaukko ja portti eivät ihan osu kohdilleen. Et ei ne automaatitkaan oo sata tarkkoja...

Kysytään nyt ääneen? Mitäs tää kaikki hidastelu maksaa? Muuta kuin aikaa? Ton sadan millin päälle.
Toi samainen valtuutettu selitti mulle, et henkilökuntaa ei karsita automaation takia. Muuta kuin luonnollisen poistuman kautta. Totesin, et sitä poistumaa saattaa tulla, jos ammattikuski ei saa duuniaan tehdä. Ja luonnollinen poistuma tarkoittaa aina kunnan hommissa, ettei sijaisille enää soppareita jatketa.
Näis automaatti metroissa on kyl ihminen ohjaamossa. Sellanen metro isäntä tai - emäntä. Ei kuulemma ohjaa. Seurailee sivusta. Kuka kuski sellasta haluaa tehdä?

Noh, vuodella automatisointi on siirtynyt eteenpäin alkuperäsestä. Eikä mua haittais vaik saatais vielkin pidemmälle armonaikaa. Mä kattokaas en ollenkaan tuuletan automatisointia täs kohtaan. Meikä aikoo asettua junan keskivaunuihin sen jälkeen kun tietokone on ohjaajana.
Tuli törmäys edestä tai takaa, toivon olevani parhaimmassa suojassa siellä.

PS. En oo paljonkaan huomannu ihmisten kritisoivan tätä automatisointia. Me ollaan niin helkkari helppo kansa johtaa. Me kun ei hanttiin laiteta. Mennään vaan hirteen jos liian vaikeaksi menee.

2 kommenttia:

Nakkaa omat mietteesi aiheesta.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails